Od najmłodszego spośród Błędnych Rycerzy aż do Rycerzy Graala,
waleczni i dzielni wojownicy w błyszczących zbrojach to niemalże
symbol Bretonni. Niepodzielnie rządzą krainą, nie tylko broniąc
jej przed napaścią obcych mocarstw, lecz także przed
wewnętrznym wrogiem, który niczym zaraza próbuje opanować i
zniszczyć wiernych wyznawców Pani z Jeziora. Bez ich kopii i mieczy, bez honoru i
szlachetności, które wyznaczają sens życia każdego rycerza, bez poświęcenia i
sprawiedliwości, z jakimi wcielają w życie zasady kodeksu etosu rycerskiego, Bretonnia
już dawno pogrążyłaby się w mroku, rozdarta przez licznych wrogów.
Nie każdemu mieszkańcowi Bretonni dane jest dostąpić zaszczytu noszenia
rycerskiego pasa i ostróg. Jedynie męski potomek szlacheckiego rodu może zostać
rycerzem, choć w przeszłości zdarzyło się trzykrotnie, iż król pasował chłopa na
rycerza. Nigdy w dziejach nie było kobiety-rycerza, gdyż zgodnie z tradycją jedynie
mężczyźni są w stanie sprostać surowym wymogom kodeksu honorowego.
Każdy, kto spełni powyższy warunek, w świetle prawa bretonnskiego jest
rycerzem, choć nie zawsze żyje w zgodzie z wymogami etosu rycerskiego. W
rzeczywistości zbyt często pojawia się rażąca dysproporcja między zachowaniem
danego szlachcica a zasadami kodeksu honorowego. Niektórzy wolą raczej władać
widelcem niż mieczem, inni nosa nie wyściubili poza mury własnego zamku, odwagą
wykazując się jedynie podczas pijatyk i turniejów pieśniarzy. Feudalny ustrój, absolutna
władza wielmożów na podległych im ziemiach oraz niezachwiane poczucie własnej
wartości sprawiają, iż taki domowych rycerzy, którzy nawet nie próbują sprostać
wymaganiom kodeksu honorowego, jest więcej niż można zliczyć. Mimo szerzącej się
w Bretonni dekadencji, wiara we własne siły i dążenie do doskonałości w każdym
aspekcie życia przyświeca wielu młodym, wierzącym w ideały rycerzom, którzy z
pogardą patrzą na zgnuśniałych arystokratów, gotowi w każdej chwili wyzwać ich na
pojedynek w obronie trzech podstawowych wartości rycerskiego żywota: męstwa,
wierności i rycerskości.
Stanowiąc główną siłę broniącą kraju, rycerze powinni doskonalić się w sztuce
władania orężem. Śmiertelną obrazą jest zarzucenie, a nawet sugerowanie rycerzowi, iż
jego umiejętności są na poziomie wyszkolenia chłopa lub, co gorsze, kobiety.
Jak każe tradycja, rycerz powinien walczyć honorowo, czyli bronią białą.
Stosowanie broni miotanej i dystansowej jest aktem tchórzostwa, zaś broń palna to
haniebne i podstępne narzędzie mordu, godne jedynie słabych Południowców i
nieludzi. Korzystanie z zaklęć to oznaka słabości ducha, a ich użycie na wojnie urąga
nakazom uczciwej i mężnej walki. Oczywiście, magiczne moce Czarodziejki i Panien
Graala są jak najbardziej dopuszczalne.
W odróżnieniu od Imperium, gdzie potomkowie rodów szlacheckich najpierw
muszą odsłużyć kilka lat jako giermkowie, bretonnscy rycerze od razu wstępują na
drogę do rycerskiego ideału. Po osiągnięciu wieku męski potomek szlacheckiej rodziny
zostaje pasowany na błędnego rycerza, a następnie wyprawiony w świat, aby mógł
dowieść swej wartości.
Błędni Rycerze przemierzają Stary Świat, z zapałem poszukując okazji do
zdobycia doświadczeń i sławy oraz udowodnienia sprawności we władaniu orężem.
Samotna wędrówka staroświatowymi szlakami może okazać się dużym
wyzwaniem nawet dla doświadczonego Rycerza Graala, zaś dla Błędnego Rycerza to
niemal samobójstwo. Niektórzy jednak właśnie z tego powodu decydują się na
samotną wyprawę, mając nadzieję na odniesienie bardziej chwalebnego zwycięstwa.
Niestety dla zbyt wielu ta decyzja okazuje się największym (a często ostatnim) błędem
w życiu. Większość rozsądnych młodzieńców szuka zatem towarzyszy podróży.
Najlepszych wyborem jest zaprzyjaźnienie się z innym Błędnym Rycerzem, ze względu
na podobną pozycję społeczną i pokrewieństwo dusz. Nikt inny przecież nie potrafi
zrozumieć, jak ważna dla rycerza jest taka wyprawa. Niebezpieczeństwo związano z
takim towarzystwem polega na tym, iż młodość rzadko idzie w parze z rozsądkiem, a
chęć udowodnienia własnej wyższości nad kompanami często prowadzi do
nadmiernie brawurowych i ryzykanckich działań.
Rycerz Królestwa może w dowolnej chwili ogłosić rozpoczęcie świętej
wyprawy w poszukiwaniu Graala, aby wzorem sławnych poprzedników odnaleźć
Panią z Jeziora i dostąpić zaszczytu napicia się ze świętego kielicha. Taka wyprawa to
okazja do zdobycia sławy, choć zawsze (i szybko) okazuje się, iż tego rodzaje motywacje
nie wystarczą, by osiągnąć cel. Niezbędne jest poświęcenie, doskonalenie sprawności w
walce, a także religijny zapał. Tylko rycerze o wielkich przymiotach ducha będą w stanie
ukończyć wyprawę.
Rozpoczęcie wyprawy zwykle przyjmuje formę uroczystej przysięgi lub ślubu
rycerskiego, podczas którego śmiałek wyrzeka się posłuszeństwa wobec seniora na
rzecz służby Pani z Jeziora. Symbolicznym gestem jest odłożenie kopii, oręża
tradycyjnie kojarzonego z wiernością wobec pana lennego. Zamiast tego rycerze
używają w walce dwuręcznych mieczy lub innego ciężkiego oręża. Zbrojni rycerze
opuszczają służbę u swojego pana, co jest czynem honorowym i w pewnym stopniu
podnoszącym prestiż seniora. Jest to także wygodna wymówka w przypadku służby u
niesprawiedliwego lub okrutnego magnata. Rycerze posiadający własne ziemie mianują
namiestnika, który zarządza ich włościami na czas wyprawy. W wielu bretonnskich
opowieściach przewija się wątek nieuczciwego lub chciwego zarządcy, który ciemięży
poddanych mu chłopów. W godzinie najczarniejszej rozpaczy, gdy lud kona z głodu i
nędzy, w chwale powraca rycerz opromieniony łaską Graala, przywracając
sprawiedliwe i mądre rządy. Jak zawsze, legendy daleko odbiegają od prawdy.
Wyprawa Rycerza Próby przypomina nieco wędrówkę Błędnego Rycerza, lecz
w mniejszym stopniu służy zdobyciu uznania i sławy, a bardziej doskonaleniu własnej
sprawności i udowodnienia wiary. Rycerz poszukuje znaków boskiej opatrzności i łaski
Pani z Jeziora, modląc się codziennie o jej przychylność i przewodnictwo na szlaku.
Każda z wypraw to indywidualna wędrówka w głąb własnej duszy, w celu odnalezienia
źródła prawdziwej siły i mądrości. Dlatego też każda prowadzi inną trasą i trwa krócej
lub dłużej, zależnie od stopnia zaangażowania rycerza i napotkanych przeciwności.
Wszystkie z nich stanowią oznaki zainteresowania ze strony Pani z Jeziora, która w ten
sposób ocenia wartość i oddanie swego wyznawcy. Finałowym przeciwnikiem jest
zawsze Zielony Rycerz, najwierniejszy sługa bogini, a honorowy pojedynek z nim
stanowi ostateczne wyzwanie dla rycerza Próby. Pokonanie Zielonego Rycerza w walce
wymaga przełamania własnych słabości, odrzucenia wątpliwości oraz całkowitego
zawierzenia i oddania się Pani z Jeziora. Tylko fanatycznie wierzący rycerz, stanowiący
niemal ucieleśnienie ideałów kodeksu honorowego, będzie w stanie dotknąć kielicha i
otrzymać błogosławieństwo pani.
Rycerze Graala to wzór dla każdego młodzieńca w Bretonni. Nie są zbyt liczni,
lecz często podróżują po całym Starym Świecie, dlatego większość Bretonnczyków
przynajmniej raz w życiu widziała jednego z wybrańców Pani z Jeziora. Wielu chłopów
traktuje ich jako żywych świętych, a nawet wśród szlachty to przekonanie bywa
podtrzymywane. Nie można powiedzieć, że są bezpodstawnie, gdyż Rycerze Graala to
wojownicy doskonali, zaliczający się do najlepszych w całym Starym Świecie. Poza tym
stanowią ucieleśnienie rycerskości, bezwzględnie przestrzegając wszystkich zasad
kodeksu honorowego. Rycerze Graala niekiedy na powrót włączają się w hierarchię
feudalną, jednak nigdy nie składają hołdu lennego magnatowi, który nie jest rycerzem
Graala. Większość rycerzy Graala pozostaje jednak poza strukturą społeczną. Niekiedy
(zwani pustelnikami) obierają na siedzibę jedną z kaplica Graala, otaczając opieką
okoliczne ziemie. Inni wędrują po Starym Świecie na podobieństwo Błędnych Rycerzy,
walcząc z wszelkim złem i nieprawością. Takim rycerzom zwykle towarzyszą mniejsze
lub większe grupy Pielgrzymów Graala.
Jednym z nieodłącznych atrybutów rycerza jest jego wierzchowiec. Niewielu
szanujących się wojowników decyduje się na walkę pieszą, chyba że jest to wymóg
pojedynku honorowego. Wierzchowiec to zatem wierny, niemal nieodłączny
towarzysz wypraw, znacząca część majątku, a także istota często najważniejsza i
najbliższa sercu rycerza. Miłość i zainteresowanie, jakie szlachta okazuje swoim
rumakom (często większe i bardziej żywiołowe niż wobec żon i rodziny), to temat wielu
sprośnych (i prawnie zakazanych) żartów oraz piosenek. Jednak tego rodzaju
uwielbienie jest uzasadnione. W każdej walce rycerz zawiera życie wierzchowcowi, zaś
ruszenie w bój na grzbiecie rumaka, który nienawidzi lub boi się swego pana, to pewny
sposób na popełnienie samobójstwa. Na każdym postoju rycerz najpierw zadba o
swoje zwierzę, napoi je, wyczyści i zatroszczy się jego schronienie, a dopiero potem o
własne potrzeby. Podobnie rzecz ma się z opatrywaniem ran. Skręcona noga
drogocennego wierzchowca wymaga natychmiastowej opieki, podczas gdy złamana
ręka rycerza i tak wcześniej czy później się zrośnie. Część obowiązków (noszenie wody
lub siodłanie) mogą wykonywać pachołkowie lub stajenni, lecz większość rycerzy
osobiście dba o wierzchowca, w ten sposób umacnia łączącą ich więź.
Dzięki takiej zażyłości zwierzęcia i jeźdźca, jakże odmiennej od zwyczajów
panujących w Imperium, bretonnskie rumaki są zdolne do niezwykłych czynów. /cyt. Podręcznik do Warheim FS, Mitterherbst by Quidam Corvus/
BOHATEROWIE
RYCERZ GRAALA
***
PANNA GRAALA
Stan liczbowy: 0/1 - PEPE
Stan liczbowy: 0/1 - AREO
Wpisy na blogu:
Stan liczbowy: 0/1 - AREO
Wpisy na blogu:
***
RYCERZ PRÓBY
***
RYCERZ KRÓLESTWA
Stan liczbowy: 0/2 - PEPE
Stan liczbowy: 2/2 - AREO
Wpisy na blogu:
Rycerz Królestwa #1 - Sir James the Blue Knight, Rycerz Królestwa #2
Stan liczbowy: 2/2 - AREO
Wpisy na blogu:
Rycerz Królestwa #1 - Sir James the Blue Knight, Rycerz Królestwa #2
***
STRONNICY
STRONNICY
PIECHUR
Stan liczbowy: bez ograniczeń (0/5) - PEPE
Stan liczbowy: bez ograniczeń (5/5) - AREO
Wpisy na blogu:
Piechur #1-3, Piechur #4-5,
Stan liczbowy: bez ograniczeń (5/5) - AREO
Wpisy na blogu:
Piechur #1-3, Piechur #4-5,
***
ZBROJNY GRAALA
Wpisy na blogu:
***
PIELGRZYM GRAALA
Stan liczbowy: 0/5 - PEPE
Stan liczbowy: 5/5 - AREO
Stan liczbowy: 5/5 - AREO
***
BŁĘDNY RYCERZ
Stan liczbowy: 0/3 - PEPE
Stan liczbowy: 0/3 - AREO
Wpisy na blogu:
Stan liczbowy: 1/1 - AREO
Wpisy na blogu:
Pegaz #1,
Stan liczbowy: 0/3 - AREO
Wpisy na blogu:
***
PEGAZ
Stan liczbowy: 0/1 - PEPEStan liczbowy: 1/1 - AREO
Wpisy na blogu:
Pegaz #1,
***
MACHINY
ZAPRZĘG
Stan liczbowy: 0/1 - PEPE
Stan liczbowy: 0/1 - AREO
Stan liczbowy: 0/1 - AREO
Wpisy na blogu:
***
RYCERZE GRAALA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz