14.05.2021

Velites (6)#1

     Słowo się rzekło! Rzuciłem rękawicę, a Szeperd ją podniósł! Więc idę za ciosem - a co!!! Póki mam wenę to trzeba ją wykorzystać ;) Kolejnym oddziałem który postanowiłem pomalować do Rzymian jest oddział Velites, czyli taki odpowiednik greckich Peltastów. Przepraszam za jakość zdjęć ale robiłem je wczoraj na szybkości ;)

Szeperd : Pepe
11:12

Kilka faktów z historii
     Velites (łac. Welici, liczba pojedyncza veles) – w okresie republiki rzymskiej 211-107 p.n.e. piechota lekkozbrojna, prowadząca działania przed linią manipułów. Formacja ta wywodziła się z wcześniejszych leves.  Velites byli najmłodsi, najruchliwsi i najmniej doświadczeni spośród żołnierzy wchodzących w skład legionu. Na ich uzbrojenie składało się kilka krótkich oszczepów iaculum o długości około 1,2 metra, krótkie miecze i czasami okrągłe tarcze parma, o średnicy poniżej 1 metra.  Velites nosili często skóry drapieżników (na przykład wilków, niedźwiedzi), które miały być źródłem mocy i odwagi. Rzadko używali też lekkich skórzanych hełmów czy też pancerzy ze względu, że byli to najmłodsi i najbiedniejsi żołnierze w legionie. Często w wyposażeniu znajdowała się także proca, która miała zasięg do 180 metrów. Podczas bitwy velites, wysunięci przed pierwszą linię piechoty ciężkozbrojnej, staczali potyczki i nękali przeciwnika pociskami. Kiedy cały legion był gotowy do walki, wycofywali się na tyły przez przerwy między manipułami. Velites zniknęli z pól bitewnych wraz z wprowadzeniem reformy armii rzymskiej przez konsula Gajusza Mariusza.

Cel na rok 2021: 140 miniatur
Do osiągnięcia celu zostało: 66
Pomalowane: 74





12 komentarzy:

  1. Biały malowałeś contrastem? Ładnie wyszedł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak i nie :D
      Na biały podkład położyłem kontrast ale później rozjaśniłem białą farbą.
      Dzięki za komentarz!

      Usuń
  2. Super! To w Clash of Spears Rzymem ciśniesz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Plan jest żeby Grekami. Ale nie wiem czy podołam pomalować obie armie. A Rzym był kupiony przypadkiem jak już pisałem we wpisie o Triari. Natomiast maluje go aby popstrykać się z Szeperdem ;)

      Usuń
  3. Od razu 6stka? Dobrze, dobrze... Przy okazji odwalasz za mnie robotę z tłem historycznym.

    Malowanie eleganckie, fajne pozy. No to moja kolej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co się będę rozdrabniał ;)
      Czekam na Twój wpis, ale nie za długo :D

      Usuń
  4. Słodki Marsie i Welici są !! Malowałem kieeeedys, ale innej firmy i nie wyglądają nawet w połowie tak dobrze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie dlatego, że to było kieeeedyś, a nie teraz ;)Skill z czasem idzie do góry, a Twój na pewno poszedł!

      Usuń
  5. Bombowo zrobiona biel tunik!

    OdpowiedzUsuń