27.06.2021

Princeps (6)#1

     Jak napisałem w poście z modelami Hastati tak zrobiłem. Sześć modeli Princeps jest gotowych do gry. Aby zakończyć projekt Rzymian do Clash of Spears muszę pomalować jeszcze czternaście figurek! Jestem blisko! A ty Adrianie?
 
Kilka faktów z historii. 
     Principes byli legionistami walczącym w drugiej linii manipułów republikańskiej armii rzymskiej. W liczbie pojedynczej principe, uzbrojony był podobnie jak hastati, czyli w krótki miecz (gladius) i dwa 120 cm oszczepy (pila). Nosili na sobie pancerze kolcze, czyli kolczugi oraz hełmy i nagolennicę. Wyposażenie musieli sobie sami zapewnić. Wedle przekazów Polibiusza stan uzbrojenia ochronnego hastati, principes i traiarii był taki sam i w większym stopniu zależał od stanu majątkowego żołnierzy. Principes byli starsi od hastati ale młodsi niż triarii. Rekrutowano ich spośród mężczyzn od 24 do 30 roku życia. Podobnie jak hastati, stosowali taktykę „pilum-gladius”, która polegała na rzucaniu pilami, a potem walce mieczem. Ujednolicona armia po reformie Mariusza przypominała wyglądem i uzbrojeniem principes. W czasie bitwy principes wykorzystywani byli dopiero kiedy pierwsza linia została powstrzymana. Wówczas principes wykonywali kontratak mający zgnieść zmęczonego wcześniejszą walką przeciwnika. Ten manewr pozwalał hastati przegrupować się i odzyskać siły na tyłach armii. Principes podobnie jak hastati byli podzieleni na 10 manipułów po 120 żołnierzy.
 
Szeperd : Pepe 
26:38
 
Cel na rok 2021: 140 miniatur 
Do osiągnięcia celu zostało: 4
Pomalowane: 136
 

 

3 komentarze:

  1. A ja jestem w czarnej... 24 figurki jeszcze, więc co do tego, kto wygra ten pojedynek raczej nie mam już złudzeń. Ale będę walczyć!

    Princeps kapitalnie wyszli, jestem pod dużym wrażeniem!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przejmuj się w czerwcu pomaluję jeszcze dwóch Rzymian, a później wakacje.
      Niestety ale w wakacje jak jest ciepło to mi się nie chce malować więc będziesz miał szansę nadrobić ;)

      Usuń
    2. Prawda, kapitalni. Będzie 10 manipuł po 120 żołnierzy?

      Usuń